واژینیسموس یا ترس از دخول چیه؟

✅درباره واژینیسموس قبلا پست گذاشته بودم، اما برای کسایی که نمیدونن چیه; واژینیسموس یعنی ترس از نزدیکی که مانع دخول میشه. یعنی مدتی هست که تلاش برای دخول میکنید و معاینه هم شدید و مشکلی نداشتید، اما موفق نمی شید 😓
واژینیسموس، در واقع انقباض غیرارادی عضلات در یک سوم بیرونی واژنه که از نوع خفیف تا انواع شدید داره. اکثر افرادی که این مشکل رو دارند، فکر میکنند واژن شون خیلی کوچک یا به طور غیرعادی تنگه! اما در واقع، همچین چیزی وجود نداره🧐
واژن لوله ی صاف نیست، چین هایی داره که در صورت لزوم، مثل زمان نزدیکی، زایمان یا معاینه و …، این چین ها باز می شن و در آخر دوباره به حالت اول برمیگردن (مثل آکاردئون). ولی در خانم های مبتلا به واژینیسموس، عضلات احاطه کننده واژن، بطور غیرارادی منقبض و سفت می شن که اصلا به واژن اجازه باز شدن نمیدن. در نتیجه زوج ماه ها یا حتی سال ها موفق نمیشن که رابطه جنسی کامل داشته باشند🤷‍♀️

شما می توانید برای درمان واژینیسموس یا ترس از دخول با شماره های ۰۹۰۲۲۰۹۹۳۳۶ و ۳۳۳۴۸۱۹۷-۰۲۳ مطب خانم دکتر زهرا غلامی در سمنان تماس بگیرید.
و سوالات خودتان را در این رابطه به صورت کاملا رایگان بپرسید.

از کجا بدونم مشکل من واژینیسموس هست؟😧

واژینیسموس شدت های مختلفی داره. انواع خفیف اون فقط ممکنه احساس سوزش، تنگی و لذت نبردن از نزدیکی باشه. به همین دلیل فرد مکررا به پزشک زنان مراجعه میکنه و دکتر هم براش انواع روان کننده ها و …رو تجویز میکنه. فرد واژینیسموسی که اجازه دخول به همسر و اجازه معاینه به پزشک یا ماما رو نده، شدیدترین حالت واژینیسموس رو داره. شرط اول تشخیص،اینه که در معاینه، همه چیز طبیعی باشه💁‍♀️

واژینیسموس

انقباض غیرارادی واژن:

انقباض غیرارادی واژن، مهبل‌گرفتگی یا واژینیسموس عبارت است از انقباض عضلات اطراف واژن (واژن). این واکنش کاملاً غیرارادی و غیرقابل کنترل بوده و مانع از ورود هر جسم خارجی حتی انگشت یا تامپون به واژن می‌شود. در این حالت هر گونه تلاش برای دخول موجب دردهای شدید می‌شود. این حالت که به آن واژینیسم (vaginismus) نیز گفته می‌شود، اغلب علت روانی دارد.

انواع واژینیسموس:

اولیه: که هر گونه دخول برای اولین بار را غیرممکن می‌سازد.

ثانویه: که پس از دوران طولانی روابط جنسی بدون درد و معمولاً بعد از یک تجربه ناخوشایند جسمی یا روانی ایجاد می‌شود.

واژینیسم همراه با عدم خونریزی ماهیانه نشانه‌ای از وجود واژن بسیار تنگ است که در صورت تشخیص صحیح به آسانی قابل درمان است.

علل:

واژینیسم می‌تواند علل گوناگون داشته باشد از جمله:

• عفونت واژنی
  • عدم لزجی واژن
  • پرده بکارت بسیار ضخیم در دهانه واژن
  • زایمان
  • رادیوتراپی به عنوان درمان سرطان دهانه رحم
  • فقدان آموزش جنسی
  • آموزش جنسی سختگیرانه
  • ترس شدید یا شرم از روابط جنسی
  • کثیف انگاشتن روابط جنسی

عواقب:

دردهای واژنی در حین دخول یا تلاش برای دخول نه تنها مانع هر گونه دخول می‌شود بلکه منجر به دور باطلی می‌گردد که با ترس، درد و انقباض غیرارادی شروع شده و به درد شدید و عدم دخول ختم می‌شود. واژینیسم در زنان ایجاد احساس عدم اعتماد به نفس، ناتوانی، غیرطبیعی بودن، و سرزنش خود می‌کند.

واژینیسم عواقب سنگینی بر تعادل زندگی جنسی و عاطفی زوجین دارد و نیز به علت عدم تحمل دخول هر نوع جسم خارجی آزمایش‌های پزشکی مربوط به بیماری‌های جنسی را ناممکن می‌کند.

واژینیسم در بسیاری از فرهنگ‌ها تابو محسوب می‌شود. در حالی که در صورت تشخیص به موقع، درمان آن در بیماران مشتاق به بهبودی امکان‌پذیر است.

درمان:

انجام آزمایش پزشکی به منظور تشخیص هر گونه ناهنجاری یا بیماری جسمی ضروری است.

تمرین مداوم انبساط و انقباض واژن و نیز استفاده از دیلاتاتور (معروف به شمع) که از اندازه‌های کوچک آغاز و در اندازه‌های بزرگتر ادامه می‌یابد حیاتی است. در کشورهایی که روابط جنسی تابو محسوب می‌شود یا آموزش جنسی غایب یا بسیار سختگیرانه است، همراهی یک سکسولوگ در طول درمان ضروری است.

👩‍⚕️#دکتر_زهرا_غلامی
✅ جراح و متخصص بیماری های زنان، زایمان و نازایی